Ana Sayfa‎ > ‎

Röportaj - Oğuz Kurtili - Bölüm 8


B.Ç.:Evet.Türkiye’ye gelen ilk salsa tarzı neydi?

O.K.:Aslında Avrupa ve Afrika tarafında daha çok salsa adı altındaysa hep Kolombiya etkisi olmuştur diyebiliriz.Burada da öyle olmuştur.Peki diğerleri niye olmadı?Dediğimiz gibi yarışmalar olsun,yarışmalar show a yönelik şeylerdir.Gösteriler olsun,show a yönelik.Dolayısıyla show a yönelik yapılan tarz nedir? Daha çok Los Angeles tarzıdır.Los Angeles tarzı insanı hani büyüleyen bir tarz.Bir dans pisti düşünün.Aynı müzik çalsın ve değişik dans stillerinde dans eden insanlar olsun.LA,NY,Küba,Miami,Kolombiya olsun.Ve bunları izliyor olalım.Hayal ediyoruz.Kolombiya sosyal danslarında genelde cumbia denilen geri adımları kullanarak dans eder ve daha çok yuvarlaktır dans.Çok ilginizi çekmez.İlk önce ilginizi çekecek olan dans tarzı Los Angeles tarzıdır.Bu böyle,çünkü çok parlak hareketler yaparlar.Bayan sert şekilde kolunu kaldırır,kafa hareketi yapar,open break ler vardır,sert ve etkilidir orada vücudun ifadesi,vurgusu.Müzikle de bağdaşır.Birçok dönüş bir arada yapılır.Multiple dönüşler,spinler atılır.Dolayısıyla ilk göze çarpan o olacaktır.Yani insanlar üzerindeki etkiden bahsediyorsak,New York da göze çarpar ama onu anlayamayabilirsiniz.

B.Ç.:Küba salsası partnere daha mı çok hitap ediyor seyirciden ziyade?

O.K.:Kesinlikle öyle.Otantikten bahsediyorsak öyle.

B.Ç.:Yani LA,NY gibi tarzlar seyirciye hitap ettikleri için daha çok,aslında insanlar seyirciye hitap etmek istiyorlar.

O.K.:Ben böyle dans etmek istiyorum çünkü diyor.

B.Ç.:Sadece partnerinin değil de seyreden insanların da ilgisini çekmek,beğenisini kazanmak da isteniyor yani.

O.K.:Tabiki,mutlaka.Kişiden kişiye tabi o beğeni nasıl kazanılır fark ediyor.Aslında ruh hâllerine göre dans tarzları var,salsa tarzları var diyebiliriz.O da hoş bir şey,salsanın zenginliği, ama kaba taslak böyle anlatabiliriz.LA tarzı daha çok parlak spinlerle dolu ve insanları özendirici veya etkileyici bir tarz olduğundan dolayı dünya çapında daha çok yayılmıştır diyebiliriz.Ama şimdilerde mesela daha çok on2 ya doğru gidiliyor.Çünkü insanlar belki de yoruluyor bir yerden sonra.Dansçı olmak başka bir şey,sosyal dans etmek başka bir şey.Sosyal dans eden kişi dansçı olmayacağımki ben diyor,niye bu kadar uğraşayım? Onun kökenine bakarsanız LA tarzında Josie Neglia mesela baya promosyonunu yapmış olan kişidir.Josie’nin kökünde ballroom,bale,jazz eğitimleri var.Sosyal dansçı bunların eğitimini alabilecek mi?Alamayacak tabiki.Dolayısıyla bir yerde kitleneceksiniz,gittikçe zorlaşıyor seviyesi ve daha çok ezbere doğru gidiyor.”Kombinasyon neydi?” falan,doğaçlayamıyorsun.Doğaçlarsınız ama eğitmeninizin taktiklerine de bağlı o,sizi eğitme tarzına da bağlı.O yüzden LA tarzı Türkiye’de de daha popüler olmuş diyebiliriz.New York tarzı dediğimiz gibi arkadan geliyor.Kolombiya tarzı en kolay öğrenilebilecek,hep aynı adım üzerine kurulmuş bir tarz olduğu için hemen öğrenilebiliyor.Ama insanlar sıkılabiliyorlar,müziği çok fazla yorumlamadıkları için,belki sözleri anlamadıkları için.Daha fazla figür beklentisi oluyor ya hani kişilerde..Küba tarzında ise,onda da yine bir anlaşılmazlık oluyor ve daha çok dediğiniz gibi partnere yönelik,müzikle daha birleşik bir dans tarzı olduğundan dolayı,müzik derken tabi 1-2-3 ritmi değil bu,müziğin kalıplarından bahsediyorum.

B.Ç.:Küba salsasını yapmak için Küba kültürünü tanımak gerekiyor derler.Herhalde Bulgaristan,Rusya gibi ülkelerin insanları Kübalılarla baya bir yaşadıkları için..

O.K.:İtalya’da çok yaygın mesela.

B.Ç.:Kübalıların ruh halini tanıyorlar veya onların neden böyle dans ettiğini anlayabiliyorlar.

O.K.:Evet.Ama ona alternatif çok güzel bir tarz var.Eğer o kadar müzikle iç içe değilseniz ve o tür figürler yapmak istiyorsanız bu sefer Miami tarzı geliyor işte karşınıza.Miami’de de her türlü müzik çalar,her türlü etkiye açıktır ve o tarz Küba etkili gibi gözükse de hepsinden etkileri var,hepsinden alıyor hareketleri.Yani teknik olarak çok çok ilerlemiş Küba diyebiliriz belki başka bir bakış açısıyla tabi.

B.Ç.:Peki bir de salsada shine..Bu ne zaman çıkmış? Şu an en çok hangi tarz salsada geçerli?

O.K.:Bunlar aslında yine hep varolan şeylerdi.En kökene baktığımız zaman Afrika’dan geliyor diyebiliriz.Bireysel dans hareketleri.Omuzlar,kollar,ayaklar.Shine denilen şey,partnerden ayrılalım,kendi yorumumuzu yapalım ayak hareketleriyle,vücut hareketleriyle,müziğe göre ne öğrendiysek ya da müzikten ne duyduysak onları yapalım demektir.Bu tabi New York ya da Los Angeles tarzıyla bakış açısı olan shine.Deminki dans ortamında LA ve NY tarzlarını birbirinden ayıracağımız nokta shine dır.LA çok fazla açılıp shine lar yapmaz-dı.Şimdi daha çok yapıyorlar da evvelinde o kadar değildi.Daha çok NY bunu ortaya çıkarmış ve dünyaca ortaya yaymıştır.Kökeninde ise çok çeşitli danslar var.Afrocuba,rumba,rumba yambu ,guaguanco çok geliyor,cumbia geliyor Kolombiyadan,karnaval dansı biliyorsunuz işte Küba’dan conga-bachatanın adımı da hatta conga olabiliyor-Porto Riko’dan  bomba,Batı Avrupadan gelebiliyor flamenko bilirsiniz ayak hareketlerinden örülü bir danstır.Bazen paso doble den gelebilir.Tep dance çok önemli mesela bu konuda.Hiphop,rap yorumcuya göre değişmekle beraber katılabiliyor.Disco dansları olabiliyor.Bireysel olarak yapılan dansların ayak hareketleri salsa müziğinde değişik şekillerde yorumlanabiliyor ama çoğunlukla New York’un da özellikle aldığı benim gördüğüm Küba’nın rumbasından geliyor diyebiliriz.Yani o daha çok yakışıyor diyebiliriz çünkü salsa müziği latin köklü.Ama hiphop’ta da gerçi tohumlar var ama tam net olarak Küba’da,rumbada.O da Afrika’dan geliyor.Oradan alıyorlar diyebiliriz.Bir de şöyle bir fark var,NY tarzında partnerler açılırlar ve shine lar yaparlar.Küba tarzında ise shine yapılır,adı shine değildir gerçi ama,partnerler açılmaz ve erkek yapar.Figürler yapılırken erkeğin adımları başka başka şeyler yapar.Etnik dansın özelliği işte bu aslında.Neden bu?Çünkü rumbadan geliyor dedik ya daha çok,rumbada yapmaz kadın o kadar ayak hareketi,etnik rumbada.Ne yapar? Kalça ve omuz hareketi yapar.Öğrenmeleri gereken gövde,kalça,omuz hareketleri.Ayakla sadece ritm tutuluyor.Daha çok erkeğin ilgisini çekmek,cazibeli olmak üstüne kuruludur bayanın hareketleri.Ama dans okullarında veya showlarda bayanlar da ayak hareketleri yaptıklarından dolayı öyle bir şey olmuş ve bayanlar da onları öğrenir hale gelmişlerdir.Zevk alınıyorsa yapılsın ama kökeninde öyle değil olay.


B.Ç.:Genelde eskiden erkekler için vardı diye biliniyordu ama şimdi aynı hareketleri bayanlar da yapabiliyor.

O.K.:Evet.Showlarda yapılıyor,belki onun etkisiyle.Ama salsama rumba kattım diyor Kübalı.Senin sosunun içerisinde ne var?Rumba var.Özellikle guaguanco,işte onun bazı özelliklerinden dolayı.Benim salsamın içinde danzon var,veya bolero.Benim salsamın içinde son var eğer tornado gibi hareketler yapıyorsam.Salsa dansların müziklerin karışımı olduğu için mantığı böyle.Benim salsamın içinde contradanza var,bayanın etrafında geziniyorum bazen.

B.Ç.:Türkiye’de dans eğitmenleri,salsa çok popüler olduğu için ticari olarak da para kazanmak için iyi bir araç.

O.K.:Şu anda öyle.

B.Ç.:Herkes salsa eğitmeni.Bir kaç ay ders alıp eğitmenliğe başlayanlar oluyor.Mesela beden eğitimi öğretmeni,salsanın popüler olduğunu duyuyor ve sporcu olmasından dolayı bedeni de yatkın olduğu için eğitmenliğe başlıyor birkaç ay dersini alıp.Ama aslında salsada önemli olan şeylerden biri de müzik.Kulağınızın olması lazım.Ama herkeste bir şey var.”Ben eğitmen olayım”.6 ay ders alıyor sonra bir şeyler öğretmeye başlıyor.Sonuçta bunu engelleyemiyoruz.Eğitmen olmak isteyen,eğitmenim diyor ve çıkıyor ortaya.Bu tür eğitmenlere neyi tavsiye edersin?Neyi atlamasınlar özellikle öğretirken?

O.K.:Benim tavsiyem daha çok müzik odaklı olunması.Müzik araştırılsın,müziğin içerisinde ne varsa ona göre dans eğitimi verilsin.Tabiki demin öyle bir şey söyledinizki,6 ay ders almış kişi bunu yapamaz,imkansız.Dolayısıyla bu tavsiyem tutulmayacak:)O zaman diğer rahatsızlıkları engellemesi açısından,daha küçük küçük adımlarla daha partnere yönelik dans tekniği öğretilsin,onun üzerine yoğunlaşılmasını tavsiye edebiliriz ki bu gerçekten herkes için yararlı olacak bir şey.Yani müziği o kadar yorumlamasın ama en azından dans ederken,diğer dans edenleri rahatsız etmeyecek şekilde küçük küçük adımlarla dans etsinler.Ama show yapmak istiyorlarsa da söylesinler organizatörlere,biz show yapmak istiyoruz desinler o zaman büyük büyük adımlarla büyük büyük showlar yapsınlar.Yani sosyal danslarla show dansların biraz daha ayrılmasını talep edebiliriz,öyle bir ricamız olabilir ancak.

B.Ç.:Yani öğrencinin amacına yönelik dans diyorsun..

O.K.:Tabi tabi,yani o da çok sınıfın durumuna bağlı,yaş durumuna bağlı oluyor sınıflardaki.Bazı kişiler daha çok figür odaklı daha çok hareketli şeyler istiyorlar.Ama ne olursa olsun küçük adımlarla yani kalabalık dans ortamında da dans etmeyi öğretsinler aynı figürlerle.Sınıfı sıkıştırsınlar bir köşeye mesela,”Hadi bakalım,buradan ayrılmayacaksınız burada dans edeceksiniz ve kimse kimseyi rahatsız etmeyecek.”desinler.Öyle küçük faaliyetlerde bulunurlarsa belki daha yararlı olabilir.Sonuçta demin de dediğiniz gibi meraklı olan öğrenciler mutlaka gözlerini kulaklarını açacaklar,kulüplerde gördükleri başka insanlardan etkilenecekler.Dolayısıyla kendilerine zamanla başka bir yol çizecekler.Hepimizin karşısına çıkıyor böyle kişiler. Dersler verilsin,hiçbir sakıncası yok ama sosyal mantıkla verilse daha hoş olurdu diye söyleyebiliriz.

Devamı: http://www.salsalogy.com/home/roportaj---oguz-kurtili---bolum-9

Comments