Ana Sayfa‎ > ‎

Röportaj - Oğuz Kurtili - Bölüm 9


B.Ç.:Sen uzun süredir,6 senedir ders veriyorsun galiba?

O.K.:Evet.

B.Ç.:Sanırım mühendislikten dolayı,ticari olarak çok da ilgilenmiyorsun hatta zevk için veriyorsun neredeyse.

O.K.:Evet.

B.Ç.:Şu anda nerede ders veriyorsun?Ne dersi veriyorsun?

O.K.:Şu anda Beyoğlu’nda İstanbul Performans bünyesinde Miami tarzında Rueda De Casino dersi veriyoruz.

B.Ç.:Tek başına mı veriyorsun?

O.K.:Tabiki partnerimle beraber veriyorum.Bu da çok önemli bir şey bize göre.Yani erkek erkeğin dansını öğretebiliyor aslında,bayan da bayanınkini.Dans dersleri alacak olan yeni arkadaşlara da bunu söyleyebiliriz.Bayanlar bayanlardan biraz daha öğrensinler erkekler de erkeklerden.Öyle daha hoş olur.Öyle bir ortamda ders alsınlar.Ekstra İTÜ’de Küba dansları başlığı altında derslerimiz var.Orada 1900 itibariyle dansları sosyal içerikleriyle ama,çünkü Küba’da her dansın showunu da yapabilirsiniz.Sadece sosyal versiyonlarıyla,daha çok müzikleri tanıtmak amacıyla,ufak tefek perküsyonları çalmayı öğreterek danslarımızı devam ettiriyoruz.Sonuçta ulaşılacağı yer gene salsa olacak.Timba,salsa müziğine ulaşacağız ve casino veya salsa casino dans tarzına ulaşacağız.Buradaki amacımız da daha çok eğitmenleri gibi dans etsinler değil de,kökleri öğreterek kendi yorumlarıyla dans etmelerini ortaya çıkarabilmek.Bu da çok önemli bir şey çünkü eğitmenlerin kopyaları oluşuyor.Doğal bu,ama bunun olmaması için de bazı yöntemler var.Biz bu yöntemleri seçiyoruz.O şekilde ilerliyoruz.

B.Ç.:Esra’yı da çağıralım o zaman.

Esra Aytaç:Merhaba.Hoş geldin tekrar.

B.Ç.:Siz Esra’yla kaç yıldır partnersiniz?

O.K.:3 sene civarında.

B.Ç.:Beraber 3 sene dolu dolu.Hayatınızın seyri salsayla geçiyor evde de.

O.K.:Aynen öyle.Sosyal aktivitelerimizin çoğunu dansla değerlendiriyoruz.

B.Ç.:Esra senin de daha önceden bir dans geçmişin var.

E.A.:Evet.

B.Ç.:Bize anlatır mısın..

E.A.:Ben yaklaşık 4 ya da 5 senedir salsayla uğraşıyorum,daha doğrusu 4-5 sene önce tanıştım.İlk tanıştığım zamanlar benim de daha salsanın İstanbul’da henüz oturmadığı bilinmediği bir zamandı.Ben de değişik öğretmenlerden,değişik eğitmenlerden  farklı salsa adı altında dersler aldım.Daha sonra Oğuz’la tanıştıktan sonra onunla birlikte Küba stilini daha yakından tanımaya ve öğrenmeye başladım ve onun üzerine kendimi geliştirdim ben de.Küba stilini daha çok sevdim ve kendime daha çok yakıştırdım.Onu yapmaktan keyif alıyorum ve onun üzerine kendimi geliştirmeye devam ediyorum.Birlikte Küba üzerine dersler veriyoruz.Ben de bayanlar için birtakım Küba’ya yönelik hareketleri göstermeye çalışıyorum.

B.Ç.:Miami ruedası dedik ama aslında Miami’deki rueda Küba’ya daha yöneliktir,daha fazla yatkın değil mi?

O.K.:Şimdi,rueda içerisinde toplu hareketler olduğu gibi bireysel,çift hareketleri de var.Seviye seviye gidersek de aslında rueda dansında,başlangıç seviyesinde ders almış olan bir kişi,öğrendiği eşli hareketleri uygularsa rueda dışında,o zaman daha çok Kolombiya tarzına yakın dans etmiş olur.Orta seviye ve üzerinde ise teknik olarak Küba’ya değinmiş oluyor.Böyle bir faydası var.Yani iki tarzı birarada öğretme şansımız oluyor.Hem toplu dansı öğreniyorsunuz,hem de eşli dans etmeyi toplu bir şekilde öğreniyorsunuz ve gözetmenle beraber sürekli gözetim halindeyken öğrenmiş oluyorsunuz ki ruedanın da böyle bir avantajı var.

B.Ç.:Peki İstanbulda nasıl Küba salsasına olan ilgi?Hatırladığım kadarıyla daha önce Küba Dostluk Derneği’nin şeyleri vardı.Pek fazla onların isimlerini duymuyorum artık.

O.K.:Evet ben de yer almıştım.

B.Ç.:Onların YTÜde birtakım Küba günleri oluyordu.İstanbul’da artıyor mu Küba salsası?

O.K.:İstanbul’da artıyor,eğitimler oldukça artacak.Ama talep nasıl derseniz tabiki insanlar tüketici gözüyle bakarsak popüler olan neyse onu tercih edebiliyorlar.Zamanla onun analizi yapılıyor ve kişiler bu bana uygun değil dedikten sonra farklı arayışlara giriyorlar ve o zaman da daha çok da Küba tarzına yöneliniyor.Böyle bir döngüsü var Küba tarzının.Ama müzikal olarak bakarsak Küba tarzı çok biliniyor Buena Vista Social Club sayesinde.Tam olarak Küba salsası diyemeyiz tabi o müzik türüne ama Küba’nın etnik müziğinin bir şekilde Avrupalılaştırılmış hali diyebiliriz.Çok biliniyor,çok da seviliyor dolayısıyla o tarzda bir müzikle dans etmek istiyorlarsa da Küba tarzını tercih ederlerse daha keyif alırlar diye düşünüyoruz.

B.Ç.:Ama Küba salsasını öğrenen bir kişi LA style dans eden birisiyle dans edebiliyor mu?Cuban salsası öğrenen biri 6 ay sonra LA yada NY tarzında başka biriyle dans ederse ne olur?

O.K.: Başıma neler gelecek?:)

B.Ç.:Devam edilebilirmi dansa yoksa..

O.K.:Yarıda kesilir mi dansımız:)Şöyle şeyler oluyor,Küba’da 100 yıl gibi bir süreçten bahsettik çok kısa sürede.Dolayısıyla salsa adında eski tarz ve yeni tarz var.Kübanın eski tarzı daha çok,diğer coğrafyalara yayılmış olan tarzdır.Hepsinin başlangıç seviyesinde öğretilen tarz  Küba’nın eski tarzına denk geliyor.Eğer o tarzı öğrenirseniz dans edersiniz.Fakat şöyle bir tepkiyle karşılaşabilirsiniz,mutlaka bir kapalı pozisyon zenginliği olacak Küba tarzı öğrendiğinizde dolayısıyla partneriniz “Ya ne zaman dönüş yapacağız?” falan gibi sıkıntılara girebilir.Öyle şeyler duyabilirsiniz.O tarzdaki eğitimi alırlarsa dans edebilirler.Modern Küba tarzında ise LA veya NY tarzı dans edilmesi mümkün değil.Çünkü neden?Spot’ta durmaya yönelik bir eğitim vardır modern tarzda LA ve NY tarzlarında.Küba’da ise daha çok gezmeye ağırlık verilmiştir.Dolayısıyla bayanın olduğu yerde durması kabul görülecek bir şey değil.Eski tarzda olabiliyor,ufak ufak geziliyor,ufak ufak dönüşler yapılıyor.Ama modern tarzda o daha bir belirgin hâle gelmiştir ve kapalı pozisyon dans ile açık pozisyon danstaki adımlar farklıdır.Sadece sol öne sağ geri adımı öğrenerek Küba dansını icra edemezsiniz.

B.Ç.:4. Ve 8. Adımı da basmayı bilmek gerekiyor.

O.K.:Aynen öyle:) “Dile que no” diye tabir edilen açılma pozisyonuna girdikten itibaren eğer modern tarzdan bahsediyorsan,naşka adımlar daha çok yürüyüş bazlı,yani önünüze doğru yürüme bazlı adımlar söz konusu.Erkeğin adımı da değişiyor.Artık bayanın adımıyla erkeğin adımı aynı değil.O da çok önemli.Diğer tarzlarda aynıdır.Öyle değil mi?Cross body lead yapılır,açılır ve hâlâ öne geri adımlar..Yani yine aynı adım üstünde gidiyor.Ama Küba tarzında modern tarzda öyle değil.Açıldıktan sonra işler değişiyor.Açılmazsanız dans edin herkesle.Ama bu sefer de diyecekki partneriniz “Ne zaman biz açılıp dans edeceğiz?”:)


B.Ç.:Cuban’da kapalı pozisyonda yürüme de var.

O.K.:Yürüme olabilir,tabiki.

B.Ç.:Ama daha yakın bir kapalı pozisyon sanki Cuban’da.

O.K.:Evet.Kolombiya’da da öyle aslında.Latin Amerika’da yapılan danslarda hep daha kapalıdır.Avrupa’da biraz daha açılıyor partnerler.

B.Ç.:Yer dar olduğu için mi bu olmuş veya daha samimi olsun diye mi?

O.K.:Tamamen samimiyetle alakalı olan bir şey.Hatta Compay Segundo röportajlarında şöyle bir şey söyler;”Yeni gençliğin dansını hiç anlamıyorum.”der.”Bir oraya gidiyorlar,bir buraya gidiyorlar ve sonunda da terleyip terleyip kalıyorlar.” Eskiden bu ayıp olan bir şey.Terlemek ayıp.Güzel güzel giyinip,güzel güzel dansını yapacaksın ve sakin dans edeceksin.Ve karşı tarafın sıcaklığını bir yandan da hissediyor olman lazım.Belli bir mesafe sonrasında onu hissedemeyebilirsin.Yani Latin Amerika’daki prensip öyleymiş.Daha sonra değişmiş,açılmalar,oradan oraya sürüklenmeler..bu şekilde olmuş.

B.Ç.:Ama Cuban styleda kapalı pozisyonda belli bir noktada kalmıyorlar dolaşabiliyorlar da.

O.K.:Evet,aynen öyle.Ona da biz waltz etkisi diyoruz.Küba salsadaki  waltz etkisi.Mutlaka gezmeye müsaitse eğer erkek bayana salonu gezdirir.O da önemli bir mantık .Gezdirirkenki o ruh hâlini öğrenmek lazım o da başka bir mantık.Gezdirirsiniz ama harala gürele gezdirmek başka,bayanı gezdiriyor olma mantığında dans ederseniz o zamanki fiziki durumunuz başka olacak.

B.Ç.:Gerçekçi tarzda..

O.K.:Aynen öyle.


---SON---

Comments